Egy lépés kampány

A kampány célja

Derítsük ki közösen hány olyan település van hazánkban, ahol emberek hajlandóak közösen gondolkodni helyi termékekről, egészséges élelmiszerről, helyi gazdaságról. 

Szeretnénk arra biztatni, hogy tegyél meg egy lépést ebbe az irányba! Az EGY LÉPÉS egy helyi rendezvény megszervezése. Nem több és nem kevesebb.

A kampány célja továbbá, hogy egymástól tanuljunk. A tapasztalatcsere egyrészt a rendezvényeken valósul meg azáltal, hogy a résztvevők megosztanak gondolatokat az ügy kapcsán egymással. Másrészt a helyi rendezvény szervezőket várjuk egy közös facebook csoportba, hogy az előkészítés során és a rendezvényeken szerzett tapasztalatokat, esetleges kérdéseket megosszuk egymással. Hogy lelkesítsük egymást és tanuljunk a tapasztalatokból.

Előzmények és gondolatok, amelyek ezt a kezdeményezést létrehozták

Magyarországon 10-12 éve indultak el az első bevásárló közösségek. Eleinte csak elszórva működött egy-egy településen ilyen közösség. Aztán egyre több településen ismerték fel az emberek, hogy gond van az egészséges élelmiszerhez való hozzájutással. Probléma, hogy leépül a helyi mezőgazdaság, és felismerték, hogy ezen a helyzeten bizony ők tudnak változtatni. 

Ma már 15-20 ilyen közösség működik, és 100 feletti azon települések a száma, ahol már megszületett a gondolat valakiben, hogy jó lenne ott is elindítani egy bevásárló közösséget. 

A bevásárló közösségek létrejöttével kapcsolatban van egy látszólagos ellentmondás, ami az Egy lépés kampánnyal áthidalható. Sokan szeretnék, hogy legyen térségükben bevásárló közösség. Sok  az egyéni igény és vágy ez ügyben, de ha az emberek nem tudják, hogy kiben van még hasonló szándék, akkor talán úgy érzik, hogy egyedül vannak gondolataikkal. Így nehezen tud megszületni a vágyott igény, mert egyedül nem lehet közösséget létrehozni. Hogyan lehet ebből mégis közösség? Ezt a kezdeti elakadást igyekszik az Egy lépés kampány orvosolni. 

A bevásárló közösségek alakulását segítő programunkban szervezőként azt tapasztaljuk, hogy ha valaki veszi a bátorságot és meghirdet egy rendezvényt a bevásárló közösség témakörben, akkor ott nagyszámú érdeklődésre számíthat. Például legutóbb Pécset, ahol egy fb esemény meghirdetése kapcsán 700 érdeklődőből 60 fő jelent meg a további közös gondolkodásra és szerveződésre. 

Tetszik a példa? Azt kérdezed, hogyan lehet egy ilyen rendezvényt megszervezni? Ebben segít kampányunk. 

Az elnevezésről. Miért nem az első lépés a kampány neve? Mert ahhoz, hogy az egy lépés átminősüljön első lépéssé, azaz legyen folytatás, a leendő bevásárló közösség többi tagjának az elszántsága és akarata is szükséges. Így a továbblépéshez, a második, harmadik, sokadik lépéshez már lesznek társak, már lesz közösség. Tehát a rendezvény sikerén múlik, hogy lesz-e folytatás.  Ha kevesen jönnek össze egy-egy rendezvényen, akkor ott két dolog történhet. Vagy megállapítják a résztvevők, hogy egyelőre nem érett meg az idő, és még várni kell a megfelelő számú érdeklődőre, közreműködőre. Vagy ez a néhány ember dönthet úgy is, hogy együtt elkezd újult erővel szervezni új társakat maguk mellé.

Viszont ha a rendezvényre sokan jönnek, és ott megszületik ebből a lelkesedésből a továbblépés szándéka, akkor elindulhat a közösség építése és a bevásárló közösség működésének a tervezése.

A projekt leírása

Az egy lépés minden településen akkor jön létre, ha akad egy vállalkozó ember, aki beleáll a rendezvény megszervezésébe. A rendezvény célja pedig annak a kiderítése, hogy az adott településen hányan érdeklődnek a bevásárló közösség létrehozása iránt. Kiderül továbbá, hogy az érdeklődők együtt valóban rendelkeznek-e annyi lelkesedéssel, és erővel, hogy nekikezdenek a szervezői feladatnak. Csupán ennyi. 

Az Egy lépés rendezvény megvalósításának két szakasza van:

  1. Előkészítés 
  • egy márciusi időpont kijelölése, 
  • egy alkalmas helyszín lefoglalása, 
  • reklám tevékenység, hogy minél többen értesüljenek erről a lehetőségről
  • a rendezvény forgatókönyvének a összeállítása.
  1. A rendezvény lebonyolítása

– a házigazdai szerep felvállalása, 

– a beszélgetések vezetése, 

– sikeres rendezvény esetén a hogyan tovább közös megálmodása

Hogyan lehet csatlakozni az Egy lépés kampányhoz?

A csatlakozás egyetlen feltétele az, hogy elszánod magad egy 2020 március havi rendezvény megszervezésére. Ha ez az elhatározás megszületik benned, akkor jelentkezz be a facebookon a Bevasarlo kozossegek zárt csoportba: https://www.facebook.com/groups/447052489377509/

Itt jelezd egy posztban, hogy melyik településen szeretnél egy rendezvényt megszervezni, hogy lássuk hol indult el a munka. Ezt a jelzést kérünk legkésőbb február 28-ig tedd meg. Később is lehet csatlakozni, de hagyj magadnak egy kis időt a szervezésre, toborzásra.

Mi így tudunk segíteni:

– A rendezvényről szóló híreket megosztjuk, hogy többen értesüljenek róla.

– A csoportban segítünk tanácsadással. Ha elakadtál, vagy van egy ötleted és szeretnéd azt megosztani a többiekkel és véleményt kérni hozzá, a csoport egy erőforrás számodra. Ebben a csoportban garantáltan nem leszel egyedül 🙂

– A http://www.kosarkozosseg.hu oldalon találsz egy Tudástárat, ahol a bevásárló közösség indításával kapcsolatos ismeretekhez juthatsz.

– Adunk egy lehetséges forgatókönyvet a rendezvényhez, szempontokat annak előkészítéséhez és sikeres lebonyolításához.

Miben nem tudunk segíteni?

Nem adunk pénzt terembérletre, ellátásra, szervezésre. Egy élelmiszer önrendelkező közösség akkor tud létrejönni és fejlődni, hogy ha a tagok rendelkeznek annyi erővel, hogy a saját működésük feltételeit elő tudják teremteni. Egy kismadárnak is maga erejéből kell kitörnie a tojásból, hogy élni tudjon. Mi 7 éve ugyanígy, 0 ft anyagi támogatással indultunk, és erőt ad a tudat, hogy saját erőnkből tartunk ott, ahol tartunk Egyébként így született a legtöbb ma is működő bevásárló közösség. Ezt az erőt akkor fogjátok a magatokénak tudni, ha ti is hozzáteszitek a saját kreativitásotokat, kapcsolataitokat és megszervezitek magatokat. 

Egy lépés rendezvény

Akkor lássunk hozzá a megszervezéshez. Itt jönnek a tanácsaink, javaslataink:

Teendők a rendezvény előtt:

  • Gondold végig, hogy van-e aki segít neked ebben! Egy-egy barát, vagy ismerős. Esetleg egy helyi civil szervezet. De csak segítséget kérj tőlük, ne bízd rájuk a szervezést! Ez nagyon lényeges. Ha van pár segítő, akkor gyorsabban mennek a dolgok, de egyedül is mindent meg tudsz szervezni. 
  • Kell egy helyszín. Hogy tudtok megfelelő helyszínt találni? Minden településen vannak közösségi terek: művelődési házak, gyülekezeti termek, rendezvény helyszínek, ifjúsági házak, iskola épületek, tornatermek, vagy hangulatos pub-ok. (Mi 7 éve egy nyíregyházi pub-ba mentünk be, mert nem volt egy fillérünk sem, de szerettünk volna egy termet. Az volt a megállapodás a tulajdonossal, hogy a résztvevők fogyasztanak majd valamit. Működött.) 

Szóval gondold ki, hogy mi jöhet szóba, és vedd fel a hely tulajdonosával a kapcsolatot. Kérdezd meg tőle, hogy befogadna-e egy ilyen rendezvényt ingyen.

A helyszín megtalálásához megkérdezheted a barátaidat is, hogy kinek van valami ötlete, kapcsolata egy alkalmas helyszínre. Ha végképp nem lesz olyan helyszín, ahol ingyen befogadnának egy rendezvényt, akkor még mindig ott annak a lehetősége, hogy a rendezvényen a résztvevők összedobják a terembérletre a pénzt. De ez csak a legvégső megoldás. Biztos, hogy mindenhol lehet találni egy alkalmas helyszínt. 

  • Kell egy időpont. A kérésünk az, hogy ez 2020 márciusában legyen. De az időpont kiválasztásának nem is ez a legfontosabb paramétere. El kell döntened, hogy a hét melyik napján, hány órától kezdődjön a rendezvény és meddig tartson. Te ismered azt a várost, falut, ahol laksz, így gondold végig, hogy a hét melyik napja, és azon belül melyik időpont tűnik a legalkamasabbnak. Mi vagy egy szombati délutánt, vagy a hét elején egy koraesti időpontot javaslunk elsőre. A rendezvény pedig kb. 2 óra terjedelmű legyen 
  • Ha van helyszín és időpont, akkor jöhet a hírverés. A javaslataink: csinálj egy Facebook eseményt, amiben leírod a rendezvény célját, idejét, helyszínét, és megkéred az embereket, hogy jelezzenek vissza, hogy jönnek, vagy hogy érdekli őket ez az ügy. Hívd meg az ismerőseidet rá és kérd meg őket, hogy segítsenek az esemény hírének a terjesztésében. Ezen a ponton már mi is tudunk segíteni, besegítünk az esemény terjesztésébe. Igyekszünk ennek a kampánynak országos hírverést csapni, így várhatóan többen felfigyelnek rá.
  • Kell még egy forgatókönyv, egy programtervezet az eseményhez. A résztvevők majd azt várják, hogy valaki segítse ezt a beszélgetést. Erre itt egy javaslat:
    • Köszöntő és megnyitó. Ez minden rendezvényhez szükséges. Be kell mutatnod magadat (vagy annak, aki levezeti a rendezvényt). Köszönd meg a résztvevőknek hogy időt szántak egy közös gondolkodásra. 
      Mondd el miért érzed azt fontosnak, hogy legyen egy bevásárló közösség nálatok is. Ismertesd a rendezvény célját. Hogy ma csupán annyi a feladat, hogy ismerkedjünk egymással, és megnézzük, van-e elég közös akarat és lelkesedés a második, harmadik, sokadik lépés megtételéhez
    • Bemutatkozó kör. Ez az egyik legfontosabb lépése a rendezvénynek. Az emberek akkor tudnak majd közösen dolgozni, ha megismerik egymást. És az is fontos, hogy minden egyes résztvevő kellően fontosnak érezze magát. Ehhez pedig mindenkinek beszélnie kell. Lényeges továbbá, hogy a résztvevők tudják, hogy kik vannak még ott. A bemutatkozásnak tehát több funkciója is van. Tapasztalatunk szerint a bemutatkozás nélkül elindított közös munka, gondolkodás sokkal kevésbé sikeres.Minden dolog akkor működik, ha a szükséges feltételek rendelkezésre állnak. Vagyis ne rohanj előre! 
      A bemutatkozó kört érdemes a résztvevők számához és az időkerethez igazítani. Legyen pörgős is, és legyen tartalmas is. Ha 45 ember jön össze, és mindenki 2 percet kap, akkor az máris közel másfél óra. Javasoljuk, hogy a bemutatkozó körhöz adjatok kérdéseket. pl: Mi a neved? Mivel foglalkozol? És mi hozott ide? Vagyis milyen személyes élményed, szándékod, motivációd van az élelmiszer ellátással, helyi gazdasággal, jövővel kapcsolatban? Ez a pár kérdés bőven elegendő. Fontos, hogy a motivációról beszéljenek, mert annak mentén találnak egymásra az emberek és az lesz az üzemanyag a további munkához.   A bemutatkozó kör előtt mondd el, hogy mi az időkeret egy bemutatkozásra, és kérdezd meg, hogy ezt mindenki el tudja-e fogadni. A közösen elfogadott szabályra könnyű visszautalni, és a sokat beszélőket is könnyen le lehet majd állítani. Mindenki szereti, ha hatékony a megbeszélés és ehhez szabályok kellenek. Viszont figyelj arra is, hogy ne legyen a vezetés túl diktatórikus, engedd, hogy alakulhasson is a folyamat a résztvevők által.
    • Előadás a témáról. Ez lehet 10-20 perces időkorláton belül. Vagy te beszélj, vagy kérj meg valakit, hogy felkészülve pár gondolattal, beszéljen a helyzetről. Itt nyugodtan támaszkodj a saját gondolataidra, de ebben is segítünk. pl.: beszélhetsz a hazai bevásárló közösségekről vagy a  nemzetközi dolgokról. pl. az AMAP rendszerről, ami hazánkban Doboz rendszernek neveznek. De a legfontosabb, hogy bemutasd, hogy helyben mi a helyzet. Ehhez lehet, hogy egy kis kutatásra is szükséged lesz. Például hogyan alakult a helyi termelők aránya az elmúlt években. Beszélhetsz arról is, hogy a táplálkozásnak mennyi köze van az egészséghez. Aztán egy kis számítást is elvégezhettek közösen. A település lakosainak száma x 365 nap x 2000 ft/napi költés. Az így kapott szám megmutatja, hogy hozzávetőleg mennyit költötök élelmiszerre egy évben a településeteken. A mai magyar átlag a saját felmérésünk alapján, hogy jó ha ennek 90%-a nem marad helyben. Ha ezt az összeget még megszorozzátok 20 évvel, akkor kb. láthatjátok, hogy mennyi pénz áramlott ki az elmúlt években. Játsz el azzal a gondolattal, hogy milyen elkövetkező 20 évetek lesz abban az esetben, ha minden így marad, és milyen lesz, ha ennek a nagy része visszakerül a helyi gazdaságba egy bevásárló közösség elindításán keresztül. A beszéd végén érdemes pár nyitott kérdést megfogalmazni, és megnyitni az eszmecseréhez az időt.
    • Beszélgetés. Legyen idő arra, hogy a résztvevők elmondhassák a saját gondolataikat. Ügyelj arra, hogy ha ne forduljon át a beszélgetés panasz áradattá. Erre kérd is meg a résztvevőket! Mert most azért jöttetek össze, hogy megnézzétek, ti tudtok -e valamit lendíteni a helyzeten. Ezért inkább a felajánlásokra, a biztatásra, a közös építő gondolatokra kell a figyelmeteket fordítani. Ha nagyon sok a panaszkodás, akkor az azt jelenti, hogy sok a sérelem az emberekben, aminek előbb-utóbb ki kell jönnie. Tapasztalatunk szerint ha ezt egy kicsit hagyjuk, és a panaszkodót megkérjük, hogy a mondandóját valamilyen építő javaslattal zárja, az működni szokott. A beszélgetés fő kérdése pedig az, hogy kiderítsétek, akartok-e további találkozókat szervezni a téma folytatására. Egyébként az is megeshet, hogy igen, de még nem a bevásárló közösség létrehozása érdekli az embereket, hanem más témák. Akkor el kell döntened, hogy ez téged is érdekel, vagy rá hagyod a szervezést másra.  A beszélgetés alatt feltehetsz kérdéseket is a teljes csapatnak. Pl. Ki örülne, ha lenne itt egy bevásárló közösség? Aztán ki lenne hajlandó egy ilyen megszervezésében részt venni? Ezek azért jók, mert a résztvevők számára is láthatóvá válik a helyzet.  
    • Zárás. A rendezvény utolsó negyedóráját már erre a műveletre szánd! Itt a fő kérdés az hogy lesz-e továbblépés, és ha igen, akkor hogyan? Fontos, hogy megkérdezd, kikre számíthatsz a szervezés tekintetében. Ezért készülj fel egy lappal, amire nevek, telefonszámok, e-mail címek, és az esetleges felajánlások felkerülnek. Az nagyon jó energiát tud teremteni a későbbiekre, ha akartok továbbra is találkozni, hogy a következő alkalomra meghatározzátok a témát és az időpontot. Szintén jó, ha van pár ember, aki egy-egy témában vállalja a felkészülést a következő alkalomra. Lehet egy záró kör is a végén. Mindenki 1-1 mondatban értékelje a rendezvényt és fejezze ki a jövőre vonatkozó gondolatait, vállalásait. Ez tényleg legyen 2 mondatos záró kör. A legutolsó szó legyen a tied! Köszönd meg a résztvevők aktivitását, és mondd el nyugodtan az érzéseidet a rendezvénnyel kapcsolatban.

Teendők a rendezvényen:

  • A terem berendezése. Ha a terem kialakítása engedi, akkor ültesd körbe az embereket. Akár több körbe is. A hagyományos frontális ültetés, ami az osztálytermekben, vagy lakossági fórumokon szokás, kerülendő. Ne szembe ülj a résztvevőkkel!
  • Valakit kérj meg, hogy fényképezzen. Ez később is jól jön majd, mert ha sokan lesztek, akkor ez egy fontos esemény lesz az életetekben. A rendezvény megnyitásakor jelezd, hogy készül néhány fotó, és ennek az a célja, hogy a nagyvilágnak is megmutassuk, milyen jó dolog folyik itt.
  • Vezesd le a rendezvényt! Ha ezt valamiért nem szeretnéd, akkor is kérj meg valakit, hogy vezesse le. Fontos, hogy vezetve legyen a folyamat. De az is fontos, hogy ne domináld le túlságosan, mert akkor lesznek társaid, ha látják a saját szerepüket, jelentőségüket a folyamatban.
  • Legyen a kezed ügyében egy jegyzetelésre alkalmas papír, hogy az érdekesebb gondolatokat rögzítsd magad számára,
  • Legyen előkészítve egy jelenléti ív, hogy ha lesz folytatás, akkor a folytatásban résztvevők fel tudják írni ide az e-mail címüket és a telefonszámukat.

Egy lépésből hogyan lesz az első lépés?

Ez a rendezvény végére fog kiderülni. Ha elég sokan lesztek, és eléggé lelkesek, valamint a folytatás mellett foglaltok állást, akkor az Egy lépés átminősül első lépéssé. Ha nem így lesz, az sem baj. Akkor elkönyvelheted, hogy te megtettél egy lépést. Aztán az egy másik kérdés, hogy egyelőre még nem érett meg a helyzet egy közösségi folyamat elindításához. De egy tapasztalattal máris gazdagabb lettél. Te már ettől kezdve az leszel a helyi emberek szemében, aki tett egy lépést a jövő felé, és nem csak várta, hogy a dolgok jobbra forduljanak. 

Egy utolsó gondolat arról, hogy miért jó ez neked szervezőnek

Lehet, hogy erre a bekezdésre már nincs is szükséged, hiszen magad is látod, hogy valamit tenni kell az egészséges, helyi élelmiszer érdekében. Tudod, hogy ehhez olyan gazdákra van szükség, akik boldogulni tudnak, és kellő felelősségérzettel, szakmai alázattal termelik mindannyiunk élelmét. Tudod, hogy a mostani un. Hosszú Ellátási Láncok (HELL) mennyi környezetszennyezéssel terhelik a bolygót, hogy miként fosztják ki a városodat, és vonják ki a pénzt a térségből. Talán te is látod, hogy a fiatalok helyben maradásához egy prosperáló, erős helyi gazdaságra van szükség, és tudod, hogy a Te gyermekeid, unokáid akkor maradnak helyben, vagy akkor jönnek vissza, ha azt érzik, helyben a jövőjük. Talán azt is átgondoltad, hogy a mai trendek mellett kívülről várni a segítséget hiábavaló. Talán tudod, hogy csak akkor lesz helyben erős a társadalom, ha a közös ügyeinket, mint pl. az egészséges élelmiszerünk biztosítása, közösen a kezünkbe vesszük. Talán, mire ide értél, már nincs is benned kérdés, hogy miért éri meg megtenni azt az Első lépést.