7. Bevásárló közösségünk üzleti modellje

A non-profit csak azt jelenti, hogy profitot nem termel. Viszont gazdaságilag minden közösségnek önfenntartóvá kell válnia. Ez a hosszú távú működés és a függetlenség kulcsa. Ezért érdemes kialakítani egy működő üzleti modellt.

Mi az üzleti modell?

Az üzleti modell egy olyan élő szellemi konstrukció, ami a valóság működésének a lényegi elemeit mutatja be egy rendszerben. Lehet, hogy ez a meghatározás elsőre nehezen érthető.

A modellezésnek általában az az értelme, hogy a valóságot kicsiben és működőképesen lemásoljuk. Egy helikopter modell elkészítéséhez ismernünk kell az összes olyan lényeges elemet, amitől a helikopter is és a modellünk is működni fog, azaz felemelkedik. Ha csak egy olyan tárgyat készítünk, ami egy helikopter kicsinyített másának néz ki, azt nem modellnek, hanem makettnek hívjuk. A modell talán nem is úgy néz ki, mint egy helikopter, de mindenképpen úgy viselkedik.

Tehát egy jó modellhez minden lényeges elemét meg kell ismernünk annak a valaminek, amiről a modellt készítjük. Egy helikopter modell esetében az aerodinamikával is tisztában kell lennünk, amikor a propellereket készítjük. Kell biztosítanunk egy energiaforrást, egy rotorokat hajtó motort, és egy irányító  berendezést. Aztán valahogy kommunikálnunk kell a modellel, és tudnunk kell azt is, hogy mindennek a sok berendezésnek mennyi a tömege, és hogy az emelőerő elegendő-e ahhoz, hogy ezt mindet megemelje.

Ha ezt jól összeraktuk, akkor a modellünk fel fog emelkedni. Az meg, hogy milyen legyen a kaszni, amibe mindezt beleszereljük, már részletkérdés.

Egy bevásárló közösség működésének gazdasági vonatkozásait egy üzleti modellel vagyunk képesek áttekinteni. Ez egy szellemi alkotás. A szellemi munkát azzal könnyíthetjük meg, hogy papírra vetjük a modellünket.

Ehhez a munkához ajánljuk a Canvas üzleti modell keretrendszer használatát. De más módon is lehet erről gondolkozni. Mi azért ajánljuk ezt a módszert, mert egy lapon(vásznon) minden lényeges összetevő elfér, és bárki számára áttekinthető. Maga a Canvas Üzleti Modell is egy többszáz fős szakértői csapat közös fejlesztésének eredménye.

A Canvas Üzleti modell általános bemutatását ezeken a linkeken találjátok meg:

http://ergomania.hu/business-model-canvas-teljes-uzleti-modell-egyetlen-papirfecnin/

https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas

https://www.strategyzer.com/canvas/business-model-canvas

http://startupcafe.hu/cikkek/2013/11/30/business-model-canvas-uzleti-terv-egy-oldalban

Magyarul megjelent irodalom: Üzletimodell-építés. Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Cser Kiadó, 2012

Aki már ismeri és használja a canvas modellt, talán időnként érzi, hogy a modell látványos, de nem elég jó a működés leírásához. Ilyenkor kicsit félreértjük ezt az eszközt. A bevásárló közösség, és minden más vállalkozás üzleti modellje a vezetők, valamint a közösség tagjainak fejében kell létezzen. A papírra vetett anyag csak mankó ahhoz, hogy egymással meg tudjuk beszélni a modellünket.

A közösség canvas modellen keresztül való bemutatása

Először nézzük meg, hogy a modell 9 kérdésére mik a válaszaink.

Ezek a válaszok jelenleg általános szinten mutatják be azt, hogy egy bevásárló közösség milyen modellt követ. Minden közösségnek érdemes saját tartalommal megtöltenie és erre a tartalomra vigyáznia. Jó, ha a modell legfontosabb jellemzői belső tudásként jönnek létre.

1. Célcsoport. Kinek teremt értéket a bevásárló közösség?

  • A termelőknek
  • A vevőknek
  • Az önkénteseknek

2. Mi az értékajánlatunk a célcsoportok számára?

  • A termelőknek: stabil piac, kiszámítható bevételek, visszajelzések
  • A vevőknek: helyi élelmiszerekhez való hozzáférés, közösség által ellenőrzött termékek, egyre egészségesebb alapanyagok (amennyiben a termelés fejlesztésére hangsúlyt fektet a közösség), környezettudatos vásárlás (helyi termék, csomagoló anyagok környezettudatos rendszere), gyors, és kényelmes bevásárlás, személyes kapcsolat a termelőkkel, tagja lenni egy helyi közösségnek.
  • Önkéntesek: Az önkénteseknek egyedi értékajánlatot kínál a közösség. Van akinek főleg a közösségi élményt, van akinek értelmes tevékenységet, van akinek a fiatalok helyben tartásának az ígéretét, míg másoknak egy vidám társaságot, ahol jó lenni. Az önkéntesek mindig elmondják a motivációjukat, csak meg kell hallani azt.

3. Mi jellemző a csatornára?

  • Webes rendelési felület;
  • Átadási napok;
  • Esetleg házhoz szállítás;
  • Helyi termék bolt üzemeltetése.

4. Vevő kapcsolatok:

  • A rendelési felület legtöbb esetben ez egy webshop jellegű rendelési felület;
  • Hírlevelek;
  • Az átadási napon személyes kapcsolat.

5. Bevételek:

  • Tagdíj a vevők részéről;
  • Termelők hozzájárulása. Adományok, vagy tagdíj formájában, esetleg forgalom arányos térítéssel;
  • A meglévő tőke hozamai (elvi lehetőség, ha van, vagy megteremthető egy ilyen alap);
  • Helyi termék bolt bevételei;
  • A fentiek valamilyen kombinációja. A hazai közösségekben többféle rendszer működik.

6. Mik a kulcs tevékenységek?

  • A webshop működtetése;
  • Kapcsolattartás a vevőkkel és a termelőkkel;
  • Új tagok felvétele;
  • Átadási napok megszervezése és lebonyolítása;
  • Adminisztratív feladatok, előírásoknak való megfelelés.

7. Kulcs erőforrások:

  • Szervezői csapat;
  • Önkéntesek;
  • Szoftver;
  • Átadási nap infrastruktúra ( épület, eszközök, berendezések);
  • Pénzügyi tartalékok.

8. Kik lehetnek a kulcs partnerek?

  • Lehet egy cég, vagy valemely kulturális intézmény, amely valamely kulcs erőforrást ingyenesen biztosítja;
  • Lehet valaki, aki a szoftvert biztosítja;
  • Hosszabb távon fontos partnerek lehetnek más települések kosár közösségei, illetve azok országos hálózata.

9. Mik a kiadások?

  • A webshop szoftver költségei, (tárhely, fejlesztés, karbantartás);
  • Az átadási napok infrastruktúrájának a biztosítása(bérleti díj, rezsi, eszközök költségei);
  • A közösség szervezeti kereteinek fenntartási költségei (könyvelő, adminisztrációs költségek stb.);
  • Marketing költségek;
  • Önkéntesek részére kínált szolgáltatások költségei (kirándulások, ételkészítés az átadási napokon);
  • Rendezvények költségei.