A non-profit csak azt jelenti, hogy profitot nem termel. Viszont gazdaságilag minden közösségnek önfenntartóvá kell válnia. Ez a hosszú távú működés és a függetlenség kulcsa. Ezért érdemes kialakítani egy működő üzleti modellt.
Mi az üzleti modell?
Az üzleti modell egy olyan élő szellemi konstrukció, ami a valóság működésének a lényegi elemeit mutatja be egy rendszerben. Lehet, hogy ez a meghatározás elsőre nehezen érthető.
A modellezésnek általában az az értelme, hogy a valóságot kicsiben és működőképesen lemásoljuk. Egy helikopter modell elkészítéséhez ismernünk kell az összes olyan lényeges elemet, amitől a helikopter is és a modellünk is működni fog, azaz felemelkedik. Ha csak egy olyan tárgyat készítünk, ami egy helikopter kicsinyített másának néz ki, azt nem modellnek, hanem makettnek hívjuk. A modell talán nem is úgy néz ki, mint egy helikopter, de mindenképpen úgy viselkedik.
Tehát egy jó modellhez minden lényeges elemét meg kell ismernünk annak a valaminek, amiről a modellt készítjük. Egy helikopter modell esetében az aerodinamikával is tisztában kell lennünk, amikor a propellereket készítjük. Kell biztosítanunk egy energiaforrást, egy rotorokat hajtó motort, és egy irányító berendezést. Aztán valahogy kommunikálnunk kell a modellel, és tudnunk kell azt is, hogy mindennek a sok berendezésnek mennyi a tömege, és hogy az emelőerő elegendő-e ahhoz, hogy ezt mindet megemelje.
Ha ezt jól összeraktuk, akkor a modellünk fel fog emelkedni. Az meg, hogy milyen legyen a kaszni, amibe mindezt beleszereljük, már részletkérdés.
Egy bevásárló közösség működésének gazdasági vonatkozásait egy üzleti modellel vagyunk képesek áttekinteni. Ez egy szellemi alkotás. A szellemi munkát azzal könnyíthetjük meg, hogy papírra vetjük a modellünket.
Ehhez a munkához ajánljuk a Canvas üzleti modell keretrendszer használatát. De más módon is lehet erről gondolkozni. Mi azért ajánljuk ezt a módszert, mert egy lapon(vásznon) minden lényeges összetevő elfér, és bárki számára áttekinthető. Maga a Canvas Üzleti Modell is egy többszáz fős szakértői csapat közös fejlesztésének eredménye.
A Canvas Üzleti modell általános bemutatását ezeken a linkeken találjátok meg:
http://ergomania.hu/business-model-canvas-teljes-uzleti-modell-egyetlen-papirfecnin/
http://startupcafe.hu/cikkek/2013/11/30/business-model-canvas-uzleti-terv-egy-oldalban
Magyarul megjelent irodalom: Üzletimodell-építés. Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Cser Kiadó, 2012
Aki már ismeri és használja a canvas modellt, talán időnként érzi, hogy a modell látványos, de nem elég jó a működés leírásához. Ilyenkor kicsit félreértjük ezt az eszközt. A bevásárló közösség, és minden más vállalkozás üzleti modellje a vezetők, valamint a közösség tagjainak fejében kell létezzen. A papírra vetett anyag csak mankó ahhoz, hogy egymással meg tudjuk beszélni a modellünket.
A közösség canvas modellen keresztül való bemutatása
Először nézzük meg, hogy a modell 9 kérdésére mik a válaszaink.
Ezek a válaszok jelenleg általános szinten mutatják be azt, hogy egy bevásárló közösség milyen modellt követ. Minden közösségnek érdemes saját tartalommal megtöltenie és erre a tartalomra vigyáznia. Jó, ha a modell legfontosabb jellemzői belső tudásként jönnek létre.
1. Célcsoport. Kinek teremt értéket a bevásárló közösség?
- A termelőknek
- A vevőknek
- Az önkénteseknek
2. Mi az értékajánlatunk a célcsoportok számára?
- A termelőknek: stabil piac, kiszámítható bevételek, visszajelzések
- A vevőknek: helyi élelmiszerekhez való hozzáférés, közösség által ellenőrzött termékek, egyre egészségesebb alapanyagok (amennyiben a termelés fejlesztésére hangsúlyt fektet a közösség), környezettudatos vásárlás (helyi termék, csomagoló anyagok környezettudatos rendszere), gyors, és kényelmes bevásárlás, személyes kapcsolat a termelőkkel, tagja lenni egy helyi közösségnek.
- Önkéntesek: Az önkénteseknek egyedi értékajánlatot kínál a közösség. Van akinek főleg a közösségi élményt, van akinek értelmes tevékenységet, van akinek a fiatalok helyben tartásának az ígéretét, míg másoknak egy vidám társaságot, ahol jó lenni. Az önkéntesek mindig elmondják a motivációjukat, csak meg kell hallani azt.
3. Mi jellemző a csatornára?
- Webes rendelési felület;
- Átadási napok;
- Esetleg házhoz szállítás;
- Helyi termék bolt üzemeltetése.
4. Vevő kapcsolatok:
- A rendelési felület legtöbb esetben ez egy webshop jellegű rendelési felület;
- Hírlevelek;
- Az átadási napon személyes kapcsolat.
5. Bevételek:
- Tagdíj a vevők részéről;
- Termelők hozzájárulása. Adományok, vagy tagdíj formájában, esetleg forgalom arányos térítéssel;
- A meglévő tőke hozamai (elvi lehetőség, ha van, vagy megteremthető egy ilyen alap);
- Helyi termék bolt bevételei;
- A fentiek valamilyen kombinációja. A hazai közösségekben többféle rendszer működik.
6. Mik a kulcs tevékenységek?
- A webshop működtetése;
- Kapcsolattartás a vevőkkel és a termelőkkel;
- Új tagok felvétele;
- Átadási napok megszervezése és lebonyolítása;
- Adminisztratív feladatok, előírásoknak való megfelelés.
7. Kulcs erőforrások:
- Szervezői csapat;
- Önkéntesek;
- Szoftver;
- Átadási nap infrastruktúra ( épület, eszközök, berendezések);
- Pénzügyi tartalékok.
8. Kik lehetnek a kulcs partnerek?
- Lehet egy cég, vagy valemely kulturális intézmény, amely valamely kulcs erőforrást ingyenesen biztosítja;
- Lehet valaki, aki a szoftvert biztosítja;
- Hosszabb távon fontos partnerek lehetnek más települések kosár közösségei, illetve azok országos hálózata.
9. Mik a kiadások?
- A webshop szoftver költségei, (tárhely, fejlesztés, karbantartás);
- Az átadási napok infrastruktúrájának a biztosítása(bérleti díj, rezsi, eszközök költségei);
- A közösség szervezeti kereteinek fenntartási költségei (könyvelő, adminisztrációs költségek stb.);
- Marketing költségek;
- Önkéntesek részére kínált szolgáltatások költségei (kirándulások, ételkészítés az átadási napokon);
- Rendezvények költségei.