Ebben a kérdéskörben szintén több szempontot is érdemes végiggondolni. Nézzük ezt a vásárlók felől: ma szeretjük azt vásárlóként, hogy a beszerzéseinket egy helyen tudjuk lebonyolítani. Nem szeretünk külön elmenni a kenyérért, a tejtermékekért, a zöldségekért vagy a húsokért. Tehát érdemes úgy tervezni a választékot, hogy a lehető legtöbb féle étel szerepeljen a kínálatban.
Sajnos mára ritka az a település, ahol mindent megtermelnek a helyi termelők a pékárutól a tőke-hús-ig bezárólag. Még az sem teljesül, hogy minden alapvető zöldségféle megtalálható legyen a helyi termelők kínálatában. Hazai viszonyok között hozzávetőleg 50 zöldségféle megléte volna ideális.
- Elsőként érdemes egy listát készíteni, hogy mire is volna szüksége a településen élő embereknek egész évben ahhoz, hogy megfelelő minőségű és mennyiségű ételhez jussanak hozzá.
- Aztán induljunk el feltérképezni, hogy mi mindent állítanak elő a termelők helyben, településünkön és annak vonzáskörzetében. Ha hiányzik valami, akkor kezdjünk el kérdezősködni a szomszéd településeken. Ne keseredjünk el az elején! Valószínűleg a legtöbb helyen azzal fogunk szembesülni, hogy romokban hever a helyi élelmiszer termelés. Persze egyes településeken bizonyos növényekből feltehetően nem lesz hiány. Makón valószínüleg van bőven hagyma. De lehet, hogy brokkoliból, patiszonból, vagy tejtermékekből már nem kapunk helyi terméket.
- Ezen a ponton nagyon lényeges, hogy a hiányosságokra mint lehetőségekre tekintsünk. Amint kiderül, hogy milyen termékek hiányoznak a településről, az egy értékes tudás a termelők, illetve a leendő termelők számára.
- Ha feltérképeztük a helyi adottságokat és elindult a bevásárló közösségünk működése lehet más közeli bevásárló közösségeknek összedolgozni, termelőik termékeit pl. havonta bevonni a helyi kínálatba. A közösen és hasonló elv mentén működő szoftverek könnyen kiszolgálják 2 Kosárnak a termelői kínálatát. Viszont ennek a költsönösségnek az alapja a helyi folyamatok gyakorlatba helyezése. Ha ebben rutint szereztünk, akkor érdemes tovább nyújtózkodik és összehangolni az áruk útját. Ebben a már működő közösségek által működtetett hálózat sokat tud segíteni.
És még további lehetőségek is megnyílnak a szélesebb portfólió kiépítéséhez, de ezek alapja a már jól működő, helyi termékekre alapozott bevásárló közösség. A bevásárló közösségek hálózata nyitja a tudás és megoldás kereteket ha odaértek….
Ha a termelőket szeretnénk megtalálni, akkor kezdhetünk a helyi piacon. A Nyíregyházi Kosár 2013-ben is így indult. Kosár formájú süteményeket készítettünk, és egy kis címkére ráírtuk, hogy kik vagyunk, mit szeretnénk. Így mentünk ki a piacra beszélgetni a termelőkkel. Az első termelőink innen lettek. Ezen felül a kapcsolati háló is gyors eredményeket hozhat. Ezért is érdemes közösségben hozzákezdeni a szervezéshez. Sokan nem is árusítják a termékeiket, mert csak egy kis felesleggel rendelkeznek. Viszont ők is fejleszthetik a termelésüket, ha megtalálják a piacukat.