4. Hogyan indítsunk bevásárló közösséget?

Mielőtt erre a kérdésre válaszolnánk egy nagyon fontos megjegyzést szeretnénk megfogalmazni. A bevásárló közösségek önszerveződő, önrendelkező csoportok.  Az önszerveződés az egyik legerősebb szervezeti forma. Ugyanis nem függ a gazdasági körülményektől olyan mértékben, mint más szerveződési megoldások.
A közösséget alkotók és a közösség életét szervező emberek tudatossága határozza meg leginkább a közösség működését. Akkor van értelme létrehozni egy ilyen közösséget, ha az önszerveződés és önrendelkezés igénye megszületik egy csoportban, mely közösséggé kíván válni. 

A bevásárló közösség elindításához egy sor apró lépés vezet. Az első és legfontosabb kérdés, hogy miként tud létrejönni egy szervező csapat.

A szervező csapat felállítása:

Mi azt javasoljuk, hogy a szervező csapatban legyen többféle ember. Legyenek termelők, leendő vásárlók, informatikában jártas emberek, vállalkozói vénával rendelkezők és civil kurázsit képviselők. Sokszínű és sokféle készséggel rendelkező csapatra van szükség, akik eltérő szempontokat képviselnek, nyitottak egymás megismerésére, megértésére és a közös tervezés megvalósítására. Törekedjünk a sokféleségre, mert ez itt nagyon nagy érték. Később tapasztalni is fogjátok, hogy mennyire az.
A hazai gyakorlatban vannak olyan közösségek, amelyeket egy-egy ember tart életben, egy-egy ember szervez. Vannak olyan közösségek, amelyeket 2-3 ember irányít, és vannak olyanok, amelyeket 5-6 fő.
Nyilvánvaló, hogy a nagyobb létszám nagyobb biztonságot ad a működésben. Az önszerveződéshez is kell egy minimális szervezői kapacitás, egy szervező csapat.

Amikor azt vizsgáljuk, hogy hány fős legyen az un. vezetés, akkor több szempontot is érdemes figyelembe venni

Ha egyedül szervezzük meg a közösséget, akkor nem kell senkivel sem megvitatni azt, hogy milyen lépések legyenek. Gyorsan lehet haladni.
Viszont lehet, hogy egyedül fogunk maradni egy sor lényeges kérdés eldöntésében.

Ha többen indulunk neki a munkának, az lassabb előrehaladást jelent az elején. Sokszor történt már meg az, hogy a türelmetlenség miatt nem sikerült az alapokat lerakni. Ha egy-két olyan ember kerül bele a szervező csapatba, akik amolyan megvalósító emberek, és felesleges időpocsékolásnak tartják az alapok megvitatását, a rendszerek kigondolásán való töprengést és párbeszédet, ők kiválhatnak, és elkezdhetik maguk megcsinálni a közösséget. A közösség ekkor kettészakadhat, szinte még a létrejötte előtt. Az önjelölt vezetők tapasztalataink szerint sajnos nem tudnak valódi közösséget létrehozni.  
A türelem és az empátia tehát elengedhetetlen már az első időkben is.Mi azt javasoljuk, hogy ha lehet, többen kezdjük el a szervezői munkát. Hagyjunk időt egymás megismerésére. Nézzünk szét a világban, hogy milyen módon működnek bevásárló közösségek, és mik a céljaik. És engedjük, hogy a teljes csapatban megszülessen a tettvágy.
A szervező csapat első feladata, hogy maga köré gyűjtsön egy második kört. Termelőket, leendő vevőket, önkénteseket, támogatókat.
Javasoljuk, hogy több közösségi beszélgetést is szervezzetek ezen második kör számára. Ezeken a beszélgetéseken legyen mód a résztvevőknek bemutatkozni, egymást megismerni. Ne essünk egyből neki a bevásárló közösség megszervezésének, mert egy csoport csak akkor tud dolgozni, ha átmegy a csoportalakulás szakaszain. Először tisztáznia kell minden embernek magában azt, hogy ki is Ő itt ebben a csoportban. Ezután látnia kell minden egyes résztvevőnek azt, hogy kik vannak még itt, és nekik mi lehet a szerepük.
Fontos, hogy kialakuljanak valamilyen kezdetleges normák is, amelyek a későbbi munka kereteit fogják meghatározni. Ilyen norma pl. az, hogy ha beszélni szeretnénk, akkor jelentkezünk és megvárjuk, míg sorrakerülünk, nem pedig az beszél, aki a legerőszakosabb. Ezek a normák és a csoportalakulás korábbi szempontjai néhány beszélgetős alkalommal kialakulnak. Ha nem vagytok járatosak a beszélgető rendezvények tartásában, készítettünk egy EGY LÉPÉS KAMPÁNY c. sorvezetőt, miként és hogyan érdemes megszervezni egy ilyen programot. 
A beszélgetős alkalmaknak van egy további jelentősége. A tágabb csoport tagjai is elköteleződhetnek a bevásárló közösség létrehozása mellett. Ez az elköteleződés pedig akkor alakul ki, ha a résztvevők azt tapasztalják, hogy fontosak a csoport számára. Van beleszólásuk, és a többiektől ők is tanulhatnak.Az első pár találkozó el fogja dönteni, hogy az összegyűlt emberek együtt képesek-e előbb egy csoportot alkotni.
A közösséggé válás akkor valósulhat meg, ha a csoport elkezd együtt dolgozni. A közösség kialakulásáról egy másik anyagban írunk. Ha elég sok tetterő gyűlik össze, akkor a tettek mezejére kell lépni. Érdemes kitűzni egy határidőt, amikorra a bevásárló közösség a gyakorlatban is működni kezd. A határidőnek nem szabad időben sem túl távolinak, sem irreálisan közelinek lennie. A nyitásig egy sor dolgot kell megszervezni. Erekről a ‘bevásárló közösségek indításának további feltételei’ pont alatt tájékozódhatsz.