4.9 Működésünkre tekintsünk tanulási folyamatként

Aki idáig eljutott, talán érti, hogy miért került ide ez a pont. Nagy valószínűséggel A ti településeteken sem csinált még senki előttetek bevásárló közösséget. (Ez az anyag azoknak készült, akik most szerveznek először ilyet). Máshol persze vannak közösségek, de ők nyilván azt tudják, hogy náluk hogyan kell ezt csinálni. Tehát nincs más hátra, mint meg kell tanulnotok azt, hogy hogyan kell bevásárló közösséget csinálni nálatok.

Mivel másoktól csak rész információkat lehet beszerezni, ezért egy öntanuló szemléletre van szükség. Ha így álltok a feladathoz, akkor számos csodában lesz részetek:

  • Mivel tanulási folyamatként élitek meg az egészet, ezért észre fogjátok venni, hogy hol lehet javítani a rendszeren
  • Hértől hétre professzionálisabbak lesztek
  • Olyan új képességeket tudtok kialakítani magatokban, amire az elején gondolni sem mertetek
  • Ha valamilyen hiba, nehézség adódik, akkor nem kell senkit sem okolni, hiszen egy tanuló folyamatban van benne mindenki. Ezzel a rossz hangulat egyik forrását, a hibáztatást ki is lehet küszöbölni
  • Ha valami nem megy, akkor meg kell találnotok azt a kérdést, amit a közösségi gondolkodás középpontjába állítotok. Jönni fognak a jobbnál jobb megoldások.

A tanulás sajnos sok emberben összekapcsolódott az iskolai rossz élményekkel, ezért sokan nem is szeretik, ha tanulniuk kell. Szerencsére nem kell. Ez egy lehetőség. A tanulás egy ilyen folyamat esetében 4 lépésből áll. Amit aztán újra és újra megvalósítunk egymás után. Sokszor annyira automatikusan, hogy már észre sem vesszük ezeket a lépéseket. A tapasztalati tanulást David Kolb írta le. Az Ő munkássága alapján mi ezt a 4 elemet használjuk: 1. Tervezés, 2. Megvalósítás, 3. Mérés, 4 Értékelés, elemzés. Majd jön újra a tervezés, de már sokkal több tudás birtokában.

Erről a folyamatról megnézhettek egy 3 perces videót:

Mi azt ajánljuk minden bevásárló közösséget szervezőnek, hogy tanuló szervezetként tekintsetek magatokra. Lényegében egy új gazdasági szerkezet megalapozását valósítjátok meg. Ez egy olyan felfedező út, ahol a gyakorlatban és pontosan a gyakorlat által lesztek egyre profibbak.

A tanulás szót helyettesíthetjük a tervezés szóval is, vagy az  újratervezés szóval.

Újratervezni akkor is szoktunk, ha elrontunk valamit. De akkor is, ha a körülményeink megváltoznak. Reményeink szerint a saját településünk gazdasági körülményeit is mi magunk fogjuk megváltoztatni azáltal, hogy egyre sikeresebben kapcsoljuk össze a helyi termelőket és a fogyasztókat. Ezzel egyre több pénzt a helyi gazdasági kör-folyamatokban lehet tartani.

Közösségetek elindításakor elég, ha kimondjátok, és ezzel tudatosítjátok magatokban és egymásban, hogy tanuló szervezetként tekintetek magatokra. Később ráértek a tanulási/tervezési folyamatokat jobban kitalálni és működtetni. A Nyíregyházi Kosárban az elején kimondtuk ezt, de nálunk sem rendeltünk ehhez rendszert. Viszont amint azt érezte a csapat, hogy komolyabb megoldandó feladat adódott, vagy mert új helyszínt kellett találnunk, vagy mert úgy nőtt meg a forgalom, hogy a korábbi folyamatink nem voltak alkalmasak ennek a kezelésére, azonnal leültünk, és elkezdtünk közösen új módszereket, megoldásokat kitalálni. Ez egy bevált magatartás.

Ma már havonta tartunk önkéntes találkozót, és hetente egy szűkebb szervezői kör találkozót. Működik egy zárt facebook csoport is, ahol megbeszéljük az aktuális témákat.