3. Összetett termékek feltöltése, a főtermék és a termékvariánsok

Vannak olyan termékek, amelyeket többféle kiszerelése is létezhet, vagy többféle mennyiségbe is lehet csomagolni. Ilyenkor a vásárló dolgát megkönnyítjük azzal, ha ezeket a termék variációkat egy fő termék alá rendezzük. A termékvariáns erre kínál megoldást. Például egy szemeteszsák lehet 10, 60, illetve 120 literes.

Ilyen esetekben az összetett termékek két részből állnak:

  • főtermék
  • termékvariánsok, vagy egyszerűbben fogalmazva altermékek

Ilyenkor először a fő terméket kell létrehozni, amely alatt a termékre általánosan jellemző adatokat visszük fel, mint a megnevezés (kiszerelési mennyiség nélkül), kategória, termékfotó(k) stb. Ezután a termékvariáns kiszerelésenként, vagy méretenként változó adatait kell külön rögzíteni (termék egységár, kiszerelési mennyiség). Ezeknek az adatoknak külön-külön hozunk létre egy-egy adatlapot a főtermék alatt.

Minden esetben, ha különböző kiszerelése van egy terméknek, akkor először fő termékként kell létrehozni! Mert a vevők csak így látják majd a termék oldalon, hogy ugyanabból a termékből több kiszerelés is van és így tudják összehasonlítani a kiszerelésenkénti árat is.

Termékvariánsok megjelenése a termékoldalon

A termékvariáns felvitele előtt mindenképpen olvasd el az Egyszerű termék felvitele cikkünket is.

Első lépés: fő termék felvitele

Először a főterméket visszük fel, amely a legfontosabb keretinformációkat tartalmazza. Mivel a fő termék oldal lesz, amely megjelenik a vevőknek, ezért ide kell feltölteni minden olyan adatot, ami nem változik a kiszereléssel, vagy mennyiséggel.

Új termék felvitelét az új termék gombbal lehet kezdeményezni. A felugró ablakban ki kell tölteni:
– Terméknév: a termék neve értelemszerűen, azt a beszédes nevet kell itt megadni, amit szeretnél, hogy a vásárló lásson, maximum 50 karakterben. A kiszerelési mennyiséget itt ne írjuk a termék nevéhez! (Tehát ne írd be, hogy x kg, x ml stb.)
– Főtermék: mivel most a főterméket visszük fel, ezért ezt a mezőt most üresen hagyjuk!
– Kategória: válaszd ki, hogy a termék mely kategóriába, illetve alkategóriába sorolható. Az nagy könnyebbség, hogy mindezt a későbbiekben, a kiszerelési variánsoknál már nem kell mégegyszer megadni. 

Mit tegyek, ha az adott termékhez nem találok megfelelő kategóriát? Jelezd a helyi adminnak, hogy vigye fel a választható lehetőségek közé.

– Készlet: főtermék esetében nem értelmezhető, de írjunk be egy 1-est, különben hibaüzenetet kapunk!
– Minimum készlet: főtermék esetében nem értelmezhető, ezért hagyjuk meg 0-nak.

Főtermék felvitele (készlethez írjunk be egy számot, különben hibaüzenetet kapunk, minimum készlet lehet 0)

Ezután a Létrehoz gombbal véglegesítjük a főtermék alapadatait.

Főtermék részletes adatai (mit töltsünk ki és mit nem)

A létrehoz gomb megnyomása után automatikusan a főtermék részletes feltöltő lapjára ugrik az oldal:

A főtermék részletes adatfelvivő felülete

Ahogy a példán is látszik a következő adatokat kell, illetve nem kell kitölteni:

Töltsd ki:

  • Eladási mennyiségi egység: mindig azt válasszuk ki, ami a termékre a legjellemzőbb, tehát a krumplinál kg, a szemeteszsáknál vagy a reteknél is csomag, egy üveg 10 ml-es illóolajnál a darab, hiszen nem ml-erenként fizetünk, hanem egy db üveg illóolajért…
    Ez a kiszerelési variánsoknál is mindig ugyanaz marad, de ott ha szükséges, lehet rajta változtatni.
  • Egységár mennyiségi egység: a vevő azt fogja látni, hogy pl. a termék egységára 2000 Ft/kg. Ebből a kg a mennyiségi egység. Ezt úgy kell megválasztani, hogy értelmezhető, jellemző legyen az adott termék típusra, és valóban adjon információt az egységárra vonatkozóan, vagyis összehasonlítható legyen.
  • Kiszerelés mennyiségi egység: ide írjuk be a jellemző mennyiségi egységet
  • Súly mérés szükséges: azoknál a termékeknél, amiknél az ár a pontos súly függvénye, vagyis pontosan előre nem meghatározható, mert a súlya változhat, ezt be kell kattintani.
  • Hűtést igényel
  • Árgarancia
  • Ládába rendezhető
  • Státusz: a termék a vásárlók számára csak akkor látható, ha ’active’ státuszban van. Ha elfogyott egy termék, attól még maradhat aktív státuszban, csak nem rendelhető. Ekkor a vásárló látni fogja a terméket, és lesz részére egy olyan lehetőség, hogy kérjen értesítést, ha a termék újra elérhető. Ha a vásárló ezt választja, akkor kapunk tőle egy e-mailt, hogy az adott termék érdekli. Ha ismét rendelkezésünkre áll a termék, küldhetünk az érdeklődő vásárlóknak e-mailt arról, hogy a Kosárból a termék ismét megrendelhető. Ezzel már lesznek biztos vásárlóink.
    Ha a termék ’inaktív’, akkor nem látszik a vásárlók felé, viszont az adatlapja megmarad, így bármikor ismét tudjuk aktiválni, emiatt nem szükséges újból feltölteni.
  • Kiemelt termék: lehetőségünk van arra, hogy a webáruházban a termék a „kiemelt termékek” oldalon jelenjen meg. Egy termelőnek egyszerre csak 1 terméke lehet itt. Ez bármikor változtatható, hogy akarunk-e itt terméket, vagy esetleg másikat akarunk választani.
  • TMR számok: azaz a termék minősítők. Erről leírás található a honlapon a TMR menü alatt. Ezt csak az admin joggal rendelkezők tudják kitölteni.
  • Leírás: a leírásban érdemes külön is feltüntetni az egyes kiszereléseket! (lásd a fenti fotón)

Nem kell kitölteni:

  • Darabár
  • Eredeti ár
  • Kiszerelés
  • Szélesség-magasság-mélység
  • Súly
  • Készlet
  • Minimum készlet

Egységárat a program a mentés után automatikusan számol, ezért szürke ez a mező és nem lehet kitölteni. Főtermék esetén 0 lesz.

Hűtést igényel, Árgarancia és Ládába rendezhető pipák a termékre jellemző módon értelemszerűen kell kitölteni. Ez nem fog változni a kiszerelési variánsoknál.

Termékfotók feltöltése

A fő termék felvitelénél kell az összes kiszerelésnek a képét feltölteni. Ha a kiszerelések nagyon hasonlítanak egymásra, vagy ugyanolyanok, vagy a termék képe független a kiszereléstől, akkor persze elegendő egy, az összes kiszerelésre jellemző képet feltölteni.

A részletes szerkesztés ablakban fel lehet tölteni termékfotókat. Új képet az ÚJ KÉP szürke mezőre kattintva lehet felvinni, ilyenkor egy felugró böngésző ablakban kell kiválasztani a megfelelő fotót, és a jobb szélen található Plusz gomb megnyomásával lehet menteni a képfelvitelt. Több képet is érdemes feltölteni, ha például a többféle kiszerelés miatt különbözne a csomagolás.

Több kép esetén az a jó megoldás, ha a fő képnek egy minden kiszerelést tartalmazó képet tudunk felrakni. Ha nem azt raktuk fel elsőnek, akkora ház ikonra kattintva lehet fő képnek megadni.

Ha a kiszerelések nagyon hasonlítanak egymásra vagy ugyanolyanok, vagy a termék képe független a kiszereléstől, akkor persze elegendő egy, az összes kiszerelésre jellemző képet feltölteni.

Ha valami hiba lenne a kép feltöltése során, lehet, hogy túl nagy a kép. Kisebb méretűre kell alakítani. 

Főtermék KÉP füle alatt kell feltöltetni a termékfotókat

A főtermék felvételénél nem kell kitölteni az árra, kiszerelésre vonatkozó információkat, mivel ez nem egy konkrét terméknek az adatlapja, csak egy “kategória” terméklap lesz. Az árra, mennyiségre, kiszerelésre vonatkozó adatokat a variánsok felvitelénél kell rögzíteni!

Allergének, egyéb termékjellemzők

Végül, ha vannak allergének, illetve más attribútumok, akkor az Allergének fül alatt jelöljük be a termékre vonatkozó tulajdonságokat. Itt nem csak az allergéneket, hanem minden un. „mentes” jellemzőt is ki tudunk tölteni a termékről. A vásárló a terméknél látni fogja, hogy az pl. bio vagy cukormentes.

Allergének kitöltése a főtermék beállításakor

Ha mindezekkel elkészültünk, következik a termékvariánsok feltöltése.

Termékvariánsok (altermékek) feltöltése

A termékvariánsok feltöltése ugyanúgy az új termékfelvitel gombbal kezdődik, mint a főtermék esetében. Az első felugró ablakban azonban más adatokat kell kitölteni:

Termékvariáns felvitele, felugró ablak
  • Ezúttal a terméknév mellett tüntessük fel a kiszerelési mennyiséget is
  • Válasszuk ki az előzőleg rögzített főterméket a Főtermék legördülő menüből
  • Állítsuk be a készlet és a minimum készlet mennyiségeket
  • Hozzuk létre a termékvariánst a Létrehoz gombbal
  • Ilyenkor a kategória mező már nem jelenik meg, mert az már a főterméknél ki lett választva!

Ezután automatikusan bejelentkezik a termékvariáns részletes kitöltő oldal:

Termékvariáns részletes kitöltő oldal

Itt a következő adatokat kell kitölteni:

  • Darabár: A darabár arra a kiszerelési egységre vonatkozik, aminek az infó lapját töltjük. Vagyis ha a termék megnevezésben az szerepel, hogy „Tarka bab 25 dkg”, akkor a 25 dkg bab árát kell ide beírni.
  • Az „Eredeti ára”-t csak akkor kell kitölteni, ha most akciós a termék. Ellenkező esetben üresen marad.
  • Az „Eladási mennyiségi egység” -nél be van írva, amit a fő terméknél beírtál. Abban az esetben, ha un. lédig termékről van szó, amikor nincs előre egységekbe csomagolva, itt lehet változtatni az egységet. A lédig termék jellemzően kg. A Főtermék lapon is az lett beírva. Ha viszont az 1 kg-nál kisebb mennyiség is értékesítésre is kerül, pl. 50 dkg, akkor ide csomag megnevezést válassz. Ha kg vagy dkg kerül ide írásra, akkor az egységárat nem tudja jól kiszámolni. Egyszerűbben fogalmazva: A vevő azt fogja látni, hogy pl. a termék 350 Ft/csomag. Ebből a csomag a mennyiségi egység.
  • Az „Egységár mennyiség egység” – nél azt a mértékegységet kell beállítani, amire az egységár értelmezhető. Ezt úgy kell megválasztani, hogy jellemző legyen az adott termék típusra és valóban adjon információt az egységárra vonatkozóan, vagyis összehasonlítható legyen. Vagyis pl. egy gyümölcslére liter, de egy mosóparfümnél milliliter, attól függetlenül, hogy mindkettő folyadék, az almánál kg. Ennek nem kell feltétlenül megegyezni az eladási mennyiségi egységgel sem és a kiszerelési mennyiségi egységgel sem. A vevő azt fogja látni, hogy pl. a termék egységára 2000 Ft/kg. Ebből a kg a mennyiségi egység.
    Az egységár mennyiségi egységet akkor érdemes megadni (máskülönben nem szükséges) ha az szeretnénk, hogy az egységár más egységben jelenjen meg, mint a kiszerelési egység! Ez jellemzően ott fontos, ahol kisebb a kiszerelési egység, mint az egységár, amiben számolunk. Például a kolbásznál: 3600 Ft/kg-al számolja az árat, tehát ez az egységár. Azonban 25 dkg/szál az eladási mennyiség. Ha ez alapján számolná az egységárat, akkor 36 Ft/dkg lenne, ami igaz, de nem releváns a vásárló szempontjából, hiszen kolbász esetében nem ez az általánosan elfogadott mértékegység.
  • Kiszerelés: A „Kiszerelésnél” adjuk meg a számszerű mennyiséget. Ha egy tekercs szemeteszsákban 25 darab van akkor ide azt írjuk: 25, ha 10 ml literes illóolaj, akkor ide azt írjuk: 10 és nem azt, hogy 1 darab üveg, az 50 dkg-os almánál 50-et.
  • A „Kiszerelési mennyiségi egység” azt a mennyiségi egységet jelenti, ami jellemzi azt az adott alterméket. Ez a szemeteszsák esetén: db, az illóolaj esetén: ml, a 50 dkg-os kiszerelésű alma esetén pedig dkg.
  • Súly mérés szükséges: Azoknál a termékeknél, amiknél az ár a pontos súly függvénye, vagyis pontosan előre nem meghatározható, mert a súlya változhat, ezt be kell kattintani.
  • Készlet: Az a termék mennyiség, amely rendelkezésre áll. A főtermék lapon ne adjunk meg készletet, mert a program a csökkenést nem ott fogja jelezni, hanem a kiszerelési variánsoknál (altermékeknél). Ide azt a mennyiséget kell írni, ami az adott kiszerelésű termékből rendelkezésre áll. A lédig termékeknél figyeljünk arra, hogy a teljes rendelkezésre álló termék készletet fel kell osztani a különböző kiszerelések között. Ha pl. van 15 kg babunk, amit 25 dkg-os és 1 kg-os kiszerelésben árulunk, akkor meg kell előre adnunk, hogy pl. 7 kg-ot ebből 1 kg-os kiszerelésben árulunk (ekkor a készlet az 1 kg-os alterméknél 7), 8 kg-ot pedig 25 dkg-os kiszerelésben (Itt a készlet viszont nem 8 lesz, mert ekkor a program úgy számolja, hogy 8db 25 dkg-os csomag, azaz 2 kg. Ezért itt a készlet 32, ugyanis 32 db 25 dkg-os csomag lesz 8 kg.) Természetesen, ha fogy valamelyik kiszerelésből, akkor célszerű a különböző kiszerelések között a készletet átcsoportosítani. Ha a készlet 0, akkor a termék nem rendelhető.
  • Minimum készlet: Ha az eladások következtében a készlet fogy, akkor ha ez kitöltésre kerül, akkor a rendszer küld egy e-mailt a termelőnek. Így, ha még van termékünk, a ’Készlet’-hez beírt számot módosíthatjuk.
  • Státusz (aktív legyen): A termék csak akkor látható, ha ’active’ státuszban van. Ha elfogyott egy termék, attól még maradhat aktív státuszban, csak nem lesz rendelhető. Ekkor a vásárló látni még fogja a terméket, és lesz részére egy olyan lehetőség, hogy kérjen értesítést, ha a termék újra elérhető. Ha a vásárló ezt választja, akkor termelőként kapunk tőle egy e-mailt, hogy az adott termék érdekli. Ha ismét rendelkezésünkre áll a termék, küldhetünk az érdeklődő vásárlóknak egy e-mailt, hogy a Kosárból a termék megrendelhető. Ezzel már lesznek biztos vásárlóink. Ha a termék ’inaktív’, akkor nem látszik a vásárlók felé, viszont az adatlapja megmarad, így bármikor ismét tudjuk aktiválni, nem szükséges újból feltölteni.

Egységárat a program mentés után automatikusan számol. 

Végül a MENTÉS gombra kattintva fogadjuk el a termékvariáns feltöltését. Mentés után érdemes a termékek között a főtermékünket megkeresni, és a főtermékre rákattintani. Ott azt a képet fogjuk látni, amit a vevő is látni fog. Ellenőrizzük le az árat és az egyságárat!

Ha több termékvariánsunk is van, akkor addig ismételjük a termékvariáns felviteli ciklust, amíg mindet rögzítettük. Ilyenkor a termékek menüpont alatt a Főtermék alatt kis behúzással láthatók a termékvariánsok:

Főtermék és a hozzá kapcsolódó termékvariánsok megjelenése a terméklistában

A főtermék mellett a SZERKESZT szerkesztési gombra kattintva a Termékvariánsok fül alatt is megjelennek a felöltött termékvariánsok.

Termékvariánsok listája a főtermék részletes szerkesztőfelületén

Termékvariáns megjelenése a vásárlói felületen (webshopon)

A termékvariánsok a főtermék alatt egy legördülő menüben kiválasztható módon jelennek meg a vásárló számára:

Termékvariánsok megjelenése a legördülő menüben a vásárlói felületen

Az egyes variánsok kiválasztásakor a darabárak és az egységárak is értelemszerűen változnak, az adott variáns szerkesztő felületén megadott adatok alapján.

A termékvariánsok használatával egy főtermék alá begyűjtve, könnyen átláthatóvá tesszük a vásárlók számára az egyes kiszerelési lehetőségeket.

Összetett termék feltöltése termékvariánsal – oktatóvideó

A termék felvitelről egy termékvariánsos példán keresztül készítettünk egy bemutató videót:

Termék felvitel (termékvariánsokkal)